Lærerside

Lærerveiledning
Lærerveiledning
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Ulike meninger

Når det skal bestemmes hva et område i en by eller tettsted skal brukes til, er det mange ulike grupper mennesker som kan ha en mening om hva som bør skje. Noen ønsker å bygge idrettsbane, noen ønsker å sette opp boliger, mens andre igjen ønsker at et område skal være en park eller et naturområde. Arealene er begrensede, og ikke alle kan få akkurat det de ønsker. 

En plan for utvikling av et sentralt område i en norsk kommune skal snart opp til behandling i kommunestyret (legg inn det aktuelle området). Planen foreslår bygging av flere nye boliger, en ungdomsskole, og en flerbrukshall, med omtrent halvparten av området omgjort til park. Selv om en foreløpig beslutning er på plass, er det fortsatt mulig for innbyggerne å påvirke utfallet gjennom videre diskusjoner og innspill.

Oppgave A

Denne oppgaven går ut på å lese og diskutere ulike syn på utvikling av det nye boligområdet, som er presentert i tre (avis) artikler. Jobb sammen i par.

Lenke til artikkel 1

Lenke til artikkel 2

Lenke til artikkel 3

a) En av dere leser den første avisartikkelen og den andre leser den andre avisartikkelen. Skriv ned de viktigste synpunktene og argumentene i artikkelen dere leser. Etterpå forteller dere hverandre om de viktigste synspunktene og argumentene dere fant.

b) Begge leser den tredje avisartikkelen og noterer de viktigste synpunktene og argumentene.

c) Snakk sammen om det er noen uenigheter eller forskjellige behov som kommer fram i de tre artiklene dere har lest.

d) Snakk sammen om det finnes noe de tre forfatterne av artiklene er enige om?

f) Finn ut hva du selv mener om temaene artiklene tar opp. Begrunn synspunktene dine.

Oppgave B

Politikerne blir valgt av folk gjennom valg og får makt til å ta avgjørelser om utviklingen i kommunen. De avgjør for eksempel hvor nye boliger kan bygges, hvor butikker og bedrifter skal være, og hvor det er forbudt å bygge. Fordi de har denne makten, prøver mange å påvirke politikernes beslutninger. Den tidligere byrådslederen i Oslo (Oslos "statsminister") har skrevet om dette temaet i en avisartikkel. Artikkelen finner du i dokumentet som ligger i filen under "Download file".

Les avisartikkelen og svar på følgende oppgaver.

a) Hvorfor sier artikkelforfatteren at 'Alle fakkeltog kan ikke vinne'? Hva har dette med politikernes makt å gjøre?

b) Hva betyr det når Raymond Johannessen sier 'Byen er full av motsigelser'?

c) Finn synspunkter i artikkelen som du enten er enig eller uenig i, og forklar hvorfor.

Kilder
Lærerveiledning

Relevante kompetansemål (8-10)

- reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst

- reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine

Tips og kommentarer til oppgaven.

Oppgave A er laget som en mal hvor man kan legge inn ulike artikler eller likende fra både redaktør styrte media og sosiale media som tar opp området eller temaet dere arbeider med. Det kan for eksempel være 2 avisartikler og ett innlegg på en Facebookside som fremmer ulike syn på saken. Oppgaven hjelper elevene med å lese artiklene grundig, sammenlikne argumenter og forme egen meninger.

Oppgave B tar for seg en artikkel som diskuterer det vanskelige med avveie ulike interesser og ønsker når man skal ta politiske avgjørelser om utbygging i en by med befolkningsvekst.



Ulike meninger

Interesser, makt og argumenter

I denne oppgaven skal du utforske interesser og maktforhold i byutvikling. Analyser ulike gruppers argumenter, som utbyggere, eiere, og ungdom, om hvordan et sentralt område bør utvikles. Reflekter over deres evne til å påvirke politikk og samfunn. Under finner du en liste over grupper som kan ha interesser i hvordan et område i en by eller tettsted utvikles:

1. Hvordan tror du de ulike gruppene vil at området dere studerer skal utvikles? Bruk stikkord for å beskrive meningene deres og forklar hvordan dere tror de begrunner synspunktene sine.

2. Ranger disse gruppene etter hvem dere tror har mest makt til å påvirke politikerne i kommunen. Begrunn rangeringen.

3. Hvilke av disse gruppene tror du politikerne er mest og minst opptatte av å ta hensyn til. Lag en rangering. Begrunn svaret.

Kilder
Lærerveiledning


Relevante kompetansemål

reflektere over hvilke aktører som har makt i samfunnet i dag, og hvordan de begrunner standpunktene sine

reflektere over hvordan mennesker har kjempet og kjemper for forandringer i samfunnet og samtidig har vært og er påvirket av geografiske forhold og historisk kontekst


Kommentarer og tips

Dette er en oppgave uten forutgående tekst. Tanken er at elevene bruker egne forkunnskaper til å reflektere. Det kan være greit at du som lærer starter oppgaven med en liten felles gjennomgang av hvem de ulike gruppene er.

Interesser, makt og argumenter

Trykk på et kapittel til venstre