Lærerside
Miljøetikk
Hva er miljøetikk?
Fra å være en liten gruppe jegere og sankere har mennesket blitt en dominerende art. Vi har formet landskap, bygget byer og skapt teknologi. Men denne makten har endret vårt forhold til naturen og skapt miljøproblemer. Dette har fått mange til å stille spørsmål innen filosofi og religion: Bør vi se annerledes på naturen og andre levende organismer?
Miljøetikken er en gren av filosofien som spør oss om hvordan vi skal forholde oss til naturen rundt oss, og hvilket ansvar vi har overfor levende vesener og selve planeten. Det finnes ulike retninger innen miljøetikken. Et viktig hovedskille går mellom en menneskesentrert og en ikke-menneskesentrert miljøetikk.
Menneskesentrert og ikke-menneskesentrert etikk
Miljøetikken er en gren av filosofien som spør oss om hvordan vi skal forholde oss til naturen rundt oss, og hvilket ansvar vi har overfor levende vesener og selve planeten. Det finnes ulike retninger innen miljøetikken. Et viktig hovedskille går mellom en menneskesentrert og en ikke-menneskesentrert miljøetikk.

I en menneskesentrert etikk er menneskets behov og interesser i fokus. Planter, dyr og naturen er først og fremst en ressurs for oss og har verdi hvis de kan tjene oss mennesker
Tenk for eksempel på et tre. Hvorfor er det viktig? I en menneskesentrert tilnærming kan vi si at treet er viktig fordi det gir oss skygge på varme dager, kanskje frukt å spise, og vi kan bruke treet til å bygge ting. Kort sagt har treet verdi fordi det er nyttig for oss mennesker.
På den andre siden har vi den ikke-menneskesentrerte etikken. Her ser man på naturen som noe mer enn bare en ressurs for mennesker. Dyr, planter og andre organismer har sin egen verdi, uavhengig av hva de kan gi oss. Enkelte mener også at andre deler av naturen, som et fjell eller en elv, kan ha en egen verdi.

La oss gå tilbake til eksempelet med treet. I en ikke-menneskesentrert tilnærming kan vi si at treet har verdi selv om det ikke gir oss noe direkte. Kanskje gir det oss ikke tømmer fordi det er for lite, eller det har ingen frukt å spise. Men det er fortsatt viktig, bare fordi det er et levende vesen. På samme måte har dyr, fugler, og til og med elver og fjell en verdi uavhengig av oss mennesker.
Oppgaver
1. Hva er bakgrunnen for at noen har begynt å utvikle en etikk knyttet til natur og miljø?
2. Hva er forskjellen på en menneskesentrert og ikke-menneskesentrert etikk?
Relevante kompetansemål
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
- undersøke og presentere sentrale ideer fra livssynshumanisme og andre ikke-religiøse livssyn
Kommentarer og tips
Denne teksten er skrevet først og fremst som et tilbud til lærere som bruker lærebøker hvor dette temaet ikke er omhandlet. Teksten gir elevene en kort innføring i forskjellen mellom en menneskesentrert etikk (antroposentrisk) og den ikke-menneskesentrerte etikken (ikke-antroposentrisk). Dette hovedskille i miljøetikken kan brukes som et fint utgangspunkt for å diskutere mange ulike konkrete problemstillinger. Eksempler på slike problemstillinger finner du under oppgaver på denne siden.
Størstedelen av vestlig (og andre verdensdelers) filosofi og religiøs etikk har stort sett befunnet seg innenfor en menneskesentrert etikk. Det er likevel fint mulig å koble den ikke-menneskesentrerte etikken til klassiske tenkere og etiske teorier. En avansert oppgave kan være å be elevene utvide de etiske teoriene de arbeider med til andre organismer enn mennesker. For eksempel kan konsekvensetikk på en ganske lettforståelig måte utvides til å også gjelde andre organismer, slik det allerede er gjort av enkelte filosofer (for eksempel J. Bentham og Peter Singer). Ved å dykke ned i utfordringer og problemstillinger rundt å utvide teoriene til andre organismer kan elevene vise at de virkelig forstår teoriene og kan bruke og reflektere rundt dem. Dette er kanskje særlig relevant på eksamen.
Oppgaver i miljøetikk
Oppgave 1
I en norsk by har politikerne bestemt seg for å bygge en ny skole midt i byen. Den perfekte plassen er en liten park med en 500 år gammel eik. Skolen vil gi plass til flere hundre elever, men eiken er også hjem til flere sjeldne arter av biller, sopp og lav. I tillegg er den bolig for flaggermus.
Under finner du fire personer med ulike argumenter for å enten bevare eika eller kappe den ned. Vurder for hver av de fire personene om de a) er for eller imot å hugge ned eiken, og b) om de bruker menneskesentrerte argumenter eller ikke-menneskesentrerte argumenter?

Bilde: Hege Liseth CC BY-SA 4.0
Jan
"En skole midt i byen vil være praktisk for elever. Sentral beliggenhet reduserer transportbehovet og gir bedre læringsmuligheter. Vi bør hugge eika hvis den er i veien"
Sarah
"Eika i parken er et historisk landemerke. Den er en del av byens sjel. Å fjerne den vil ta vekk et viktig samlingspunkt for folk."
Ali
"Eika huser mange arter som vi mennesker kan ha nytte av. Hvis vi fjerner den, kan det forstyrre naturen og påvirke ting vi bruker og setter pris på."
Lars
"Eika er mer enn bare et tre; den er et hjem for mange arter. Når vi beskytter eika, tar vi vare på naturen fordi artene der fortjener det, ikke bare for vår skyld."
Oppgave 2
På tettstedet Vamstad finnes en våtmark med vann og myrer som fungerer som et viktig leveområde for flere dyrearter. Men leveområdet er også et populært sted for lokale fiskere og kajakkentusiaster. Det er foreslått å fjerne vannet i våtmarken for å lage en stor havn for småbåter, siden det ikke er så langt ut til havet. Hva er viktigst: aktiviteter for mennesker eller våtmarkens økosystem?

Under finner du ulike argumenter for å enten bevare våtmarken eller drenere den for å lage en havn. Vurder for hver av personene om de a) er for eller imot å drenere våtmarken, og b) om de bruker menneskesentrerte argumenter eller ikke-menneskesentrerte argumenter?
Fatima
"Vi må tenke på lokalbefolkningen og deres behov. En havn vil gi økt tilgang for småbåteiere, fiskere og turister. Dette kan også øke lokal økonomi og skape flere jobber. Våtmarken bør derfor drenes for å gi plass til havnen."
Thomas
"Våtmarken er ikke bare et naturområde; det er et sted hvor folk kan komme i kontakt med naturen, fiske og nyte roen. Å drenere det vil ta vekk et viktig rekreasjonsområde for innbyggerne og redusere livskvaliteten."
Anne
"Våtmarken huser dyr som kan være viktige for oss. Hvis vi tømmer den, kan det forstyrre dyrelivet og endre hva vi ser og opplever der. Vi bør ta vare på den for vår egen del."
Amina
"Våtmarken er hjemmet til mange dyr. Å endre dette stedet kan skade dem. Det er viktig å beskytte våtmarken for dyrenes skyld, ikke bare for oss."
Bjørn
"Selv om våtmarken går tapt, kan vi fortsatt passe på naturen. Ved å lage nye våtmarker og grønne områder, hjelper vi dyrene og planter som trenger dem."
Oppgave 3
Under finner du et par dilemmaer som handler om hvordan områder skal brukes. Lag følgende argumenter til hver av dilemmaene.
a. Du er i mot tiltaket og argumenterer menneskesentrert
b. Du er for tiltaket og argumenterer menneskesenteret
c. Du er i mot tiltaket og argumenterer ikke-menneskesentrert
d. Du er for tiltaket og argumenterer ikke-menneskesentrert
Idrettsbanen ved skogen
Byen vurderer å bygge en ny idrettsbane ved en liten skog. Denne skogen er kjent for sitt rike dyreliv og er et viktig leveområde for flere truede arter. På den annen side er det mangel på idrettsbaner for ungdom i området. Hvordan bør byen gå frem?
Gammelt fabrikkområde eller naturområde?
I utkanten av byen ligger det en gammel, forlatt fabrikk. Området rundt fabrikken er ikke særlig pent, for jorden er forurenset og få planter eller dyr kan å bo der. Noen foreslår å rense opp området og forvandle det til et grønt fristed med trær, planter og smådyr. Det kan bli et sted hvor folk kan slappe av og nyte naturen. Men å fikse opp dette området vil koste en god del penger, og det er mange som mener at de pengene kan brukes på andre viktige ting i byen. Hva tenker du er det beste valget?
Relevante kompetansemål
- identifisere og drøfte aktuelle etiske problemstillinger knyttet til menneskerettigheter, bærekraft og fattigdom
- undersøke og presentere sentrale ideer fra livssynshumanisme og andre ikke-religiøse livssyn
Kommentarer og tips
Oppgavene trener elevene i å identifisere og lage menneskesentrerte og ikke-menneskesentrerte argumenter. En fin tilleggsoppgave kan her være å se på et aktuelt område i nærmiljøet og lage både menneskesentrerte og ikke-menneskesentrerte argumenter for hva som bør eller ikke bør gjøres i området. Elevene kan her også komme med sine egne meninger.

Trykk på et kapittel til venstre