Lærerside

Lærerveiledning
Lærerveiledning
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kunst og håndtverk: Arkitektur

Kompetansmål 

  • Lage skisser til fornyelse av lokale omgivelser og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser
  • Utvikle løsninger gjennom en stegvis designprosess og vurdere holdbarhet, funksjon og estetisk uttrykk
Kart over Gransjordet

Oppgave

I kunst og håndverk skal vi jobbe med temaet arkitektur, og lære om offentlige rom og universell utforming. Vi deler Gransjordet i tre, og elevene skal i grupper måle opp området i parken ved bruk av et digitalt verktøy. De skal også identifisere høydeforskjeller og variasjoner i landskapet. Deretter skal elevene i grupper på ca. fire, utforske ulike løsninger for sin del av parkområdet. Til slutt skal gruppene lage en modell i papp av hele sitt område, basert på deres beste løsninger for Gransjordet, i egnet målestokk (1:200 eller 1:300). I tillegg skal de lage en detaljmodell som får tydeligere frem detaljer på mindre gjenstander (i målestokk 1:50 eller 1:100). Modellene skal presenteres sammen med en PowerPoint.

Power Point skal inneholde: 

  • Forside med navn, dato:
  • Bilder av tankekart:
  • Bilder av skisser: plantegning og arbeidstegning av eget design.
  • En liten tekst om hvorfor området deres har universell utforming, begrunnelser for valg som er tatt (få med det dere har lært fra samfunnsfag og naturfag også): ca. 200 ord.
  • Inspirasjonsbilder til området.
  • Bilde av gruppens to modeller og detaljbilder fra disse, minst 3 stk. per modell.

Mål Underveis Mestrer Mestrer godt
Kunne utvikle ideer gjennom tankekart og skisser. kan tegne skisser. kan tegne skisser og tankekart som viser ideene mine. kan tegne skisser (i 3D), lage utfyllende tankekart og bruke dette bevisst for å komme frem til endelig produkt.
Kunne lage en beskrivende modell. kan lage en modell. kan lage en modell med noe ujevn sammenføyning. Målene stemmer noen steder. kan lage en beskrivende, presis og estetisk modell med gode sammenføyninger og med korrekte mål. Modellen ligner skisser og bilder fra planleggingen.
Kunne være med å designe et offentlig rom med universell utforming. kan lage en modell. kan lage en modell av et område hvor jeg viser noe kjennskap til universell utforming. kan lage en modell til et nyskapende offentlig område med flere funksjoner. Det har en spennende komposisjon og gjennomtenkte detaljer, tilpasset for alle.
Kunne sette rette referanse til skolens identitet og behov. Kan vise noen trekk til skolens identitet, det har ikke blitt undersøkt hva skolen har behov for. Kan vise trekk til skolens identitet. Det har blitt gjort en undersøkelse fra skolens behov. Har utviklet et konsept som samsvarer til skolens identitet/kan skape skolens identitet. Det er gjort en grundig undersøkelse (intervju) av hva skolens område har behov for.
Kunne levere en komplett dokumentasjon kan levere en dokumentasjon med noen mangler. kan levere en komplett dokumentasjon. kan levere en komplett dokumentasjon som er ordnet på en oversiktlig og estetisk måte.

Kilder
Lærerveiledning
Kunst og håndtverk: Arkitektur

Trykk på et kapittel til venstre