Lærerside

Lærerveiledning
Lærerveiledning
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Kampen om de grønne lungene

Periode 3, også kalt "Kampen om de grønne lungene", er et samarbeid mellom Morellbakken skole og Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA). Perioden har tre kjernefag: naturfag, samfunnsfag, og kunst og håndverk, og i disse fagene skal vi jobbe med det overordnede temaet bærekraftig utvikling. På denne siden kan du lese om hva prosjektet handler om, og hva prosjektet skal ende opp i, nemlig modellen og kåringen av parken på Gransjordet. På undersidene kan du lese om det fagspesifikke innholdet vi skal jobbe med gjennom perioden.‍

Hva handler "Kampen om de grønne lungene" om?

Modell av en park

Grønne lunger er de grønne omgivelsene ute, under åpen himmel, med variert vegetasjon og ulike typer landskap i og ved byer og tettsteder. Grønne lunger skaper trivsel for mennesker, og bidrar til å opprettholde artsmangfoldet i byene. Med økende folketall prioriteres barnehager og boliger, noe som stadig reduserer de gjenværende grønne lungene. Det er interessekonfliktene og de ulike politiske prioriteringene som har gitt navnet til perioden, og i dette prosjektet skal vi søke å bevare en av de grønne lungene i nærområdet - nemlig Gransjordet (Disenjordet).

Fellesoppgave

1. Du skal lage en plan for hvordan Gransjordet (parken/jordet) skal utformes.

2. Du skal argumentere for egne valg ut fra vurderingskriterier i naturfag, samfunnsfag og kunst og håndverk.

3. Du skal presentere parken for et panel av faglærere.

4. Parken skal presenteres for og deretter kåres av et panel fra bymiljøetaten, politikere, NOA m.fl.

Kilder
Lærerveiledning
Kampen om de grønne lungene

Presentasjon av parken

Presentasjon av parken

Som en avslutning av periode 3 skal dere presentere parken deres. I presentasjonen skal dere trekke inn innhold og fagstoff fra K&H, samfunnsfag og naturfag

K&H-delen av presentasjonen

  • Forside med navn, dato
  • Bilder av tankekart
  • Bilder av skisser: plantegning og arbeidstegning av eget design
  • En liten tekst om hvorfor området deres har universell utforming, begrunnelser for valg som er tatt (få med det dere har lært fra samfunnsfag og naturfag også) ca. 200 ord
  • Inspirasjonsbilder til området
  • Bilde av gruppens to modeller og detaljbilde, minst 3 stk per modell


Samfunnsfagsdelen av presentasjonen

Argumentasjon for at parken deres bidrar til et mer bærekraftig samfunn

  • Trekk inn de tre dimensjonene
  • Trekk inn relevante bærekraftsmål
  • Hvordan parken bidrar til å fremme helse, trivsel og inkludering (sosial bærekraft)
  • Begrunn valgene deres
  • Vis til eksempler i parken deres
  • Bruk fagbegreper
  • Trekk inn statistikken fra undersøkelsen der det er relevant. Bruk diagrammer

Naturfagsdelen av presentasjonen

  • Du bruker flere av fagbegrepene innen økologi
  • Du har med flere eksempler på biotiske og abiotiske faktorer i parken din
  • Du beskriver hvordan økosystemet ditt henger sammen (næringsnett, næringskjede, nøkkelart etc.)

Vurderingskriterier for presentasjonen

Samfunnsfagsdelen av presentasjonen Kjennetegn på en veldig god presentasjon
Språk og fagbegreper Du har et presist og godt språk med bruk av flere fagbegreper
Fagkunnskaper Du viser god forståelse for hva bærekraft er, ulike bærekraftsmål, hva de ulike dimensjonene ved bærekraftig utvikling er og hvordan de henger sammen
Du presenterer flere tiltak som kan bidra til å skape et mer bærekraftig samfunn
Eksempler Du trekker frem flere eksempler når du forklarer. Eksemplene dine er relevante og dekkende for det du snakker om.
Begrunner du meningene dine? (dette mener jeg fordi...) Du begrunner alle meningene dine. Begrunnelsene dine er reflekterte (du viser at du kan se flere sider av saken)
Du trekker inn bærekraft, fagstoff og statistikk fra undersøkelsen, som en type begrunnelse for valg dere har gjort i parken
Passer du på at begge får deltatt like mye i presentasjonen? Du tar initiativ i presentasjonen, men gir også rom for andres innspill og tanker. Du spiller videre på det andre sier
Har du svart på hele oppgaven, holdt deg til tiden og snakket om alle punktene i oppgaveteksten? Du har svart på alt det oppgaveteksten ber om

Naturfagsdelen av presentasjonen Kjennetegn på en veldig god presentasjon
Fagbegreper Du bruker flere av fagbegrepene innen økologi
Eksempler Du har med flere eksempler på biotiske og abiotiske faktorer i parken din
Fagkunnskap Du beskriver hvordan økosystemet ditt henger sammen (næringsnett, næringskjede, nøkkelart etc.)

Kilder
Lærerveiledning
Presentasjon av parken

Trykk på et kapittel til venstre