Lærerside
Felles
Kampen om de grønne lungene
Periode 3, også kalt "Kampen om de grønne lungene", er et samarbeid mellom Morellbakken skole og Naturvernforbundet i Oslo og Akershus (NOA). Perioden har tre kjernefag: naturfag, samfunnsfag, og kunst og håndverk, og i disse fagene skal vi jobbe med det overordnede temaet bærekraftig utvikling. På denne siden kan du lese om hva prosjektet handler om, og hva prosjektet skal ende opp i, nemlig modellen og kåringen av parken på Gransjordet. På undersidene kan du lese om det fagspesifikke innholdet vi skal jobbe med gjennom perioden.
Hva handler "Kampen om de grønne lungene" om?

Grønne lunger er de grønne omgivelsene ute, under åpen himmel, med variert vegetasjon og ulike typer landskap i og ved byer og tettsteder. Grønne lunger skaper trivsel for mennesker, og bidrar til å opprettholde artsmangfoldet i byene. Med økende folketall prioriteres barnehager og boliger, noe som stadig reduserer de gjenværende grønne lungene. Det er interessekonfliktene og de ulike politiske prioriteringene som har gitt navnet til perioden, og i dette prosjektet skal vi søke å bevare en av de grønne lungene i nærområdet - nemlig Gransjordet (Disenjordet).
Fellesoppgave
1. Du skal lage en plan for hvordan Gransjordet (parken/jordet) skal utformes.
2. Du skal argumentere for egne valg ut fra vurderingskriterier i naturfag, samfunnsfag og kunst og håndverk.
3. Du skal presentere parken for et panel av faglærere.
4. Parken skal presenteres for og deretter kåres av et panel fra bymiljøetaten, politikere, NOA m.fl.
Presentasjon av parken
Presentasjon av parken
Som en avslutning av periode 3 skal dere presentere parken deres. I presentasjonen skal dere trekke inn innhold og fagstoff fra K&H, samfunnsfag og naturfag
K&H-delen av presentasjonen
- Forside med navn, dato
- Bilder av tankekart
- Bilder av skisser: plantegning og arbeidstegning av eget design
- En liten tekst om hvorfor området deres har universell utforming, begrunnelser for valg som er tatt (få med det dere har lært fra samfunnsfag og naturfag også) ca. 200 ord
- Inspirasjonsbilder til området
- Bilde av gruppens to modeller og detaljbilde, minst 3 stk per modell
Samfunnsfagsdelen av presentasjonen
Argumentasjon for at parken deres bidrar til et mer bærekraftig samfunn
- Trekk inn de tre dimensjonene
- Trekk inn relevante bærekraftsmål
- Hvordan parken bidrar til å fremme helse, trivsel og inkludering (sosial bærekraft)
- Begrunn valgene deres
- Vis til eksempler i parken deres
- Bruk fagbegreper
- Trekk inn statistikken fra undersøkelsen der det er relevant. Bruk diagrammer
Naturfagsdelen av presentasjonen
- Du bruker flere av fagbegrepene innen økologi
- Du har med flere eksempler på biotiske og abiotiske faktorer i parken din
- Du beskriver hvordan økosystemet ditt henger sammen (næringsnett, næringskjede, nøkkelart etc.)
Vurderingskriterier for presentasjonen

Trykk på et kapittel til venstre