Lærerside
Videregående
Biologi

Vi tilbyr ekskursjoner og spesielt tilpassede undervisningsopplegg for biologiklasser i videregående. Bli med oss ut i et økosystem i nærheten av skolen og lær om artsmangfoldet, økosystemets oppbygging og forvaltningen av det.
Vi har kompetanse på artsmangfold og økosystemer på land, i tillegg til ferskvann og myrøkosystem. Vi har særlig god kompetanse på artsmangfold og økosystemer i skog.
Ta kontakt, så avtaler vi nærmere og tilpasser opplegget til deres behov.
Kontaktperson
Knut Olav Fossestøl
knutolav.fossestol@naturvernforbundet.no
40 48 68 65
Under finner du noen av de mest relevante kompetansemålene fra læreplanen i BIO01‑02.
Biologi 1
- utforske abiotiske og biotiske faktorar i eit økosystem, drøfte samanhengar som forklarer det biologiske mangfaldet og reflekter over naturens eigenverdi
- utforske kva konsekvensar endringar i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfaldet, og drøfte tiltak for ei meir berekraftig forvaltning
Biologi 2
- utforske og dokumentere artsmangfald gjennom feltarbeid, drøfte resultat og funn og vurdere korleis artane er tilpassa økosystemet dei lever i
Naturfag Vg 1
Bli med oss ut i en skog nær skolen deres og lær hvordan klimaendringer påvirker artenes utbredelse og evolusjon. Vi har spisskompetanse på skogens økosystemer og artsmangfold og vil gi dere en dypere forståelse av hvordan klima samvirker med andre faktorer og påvirker det biologiske mangfoldet.

Undervisningen foregår som en ekskursjon til et passende skogsområde i nærheten av skolen. Dere får en kombinasjon av korte foredrag, oppgaver og aktiviteter mens vi beveger oss gjennom skogen.
I løpet av våren 2025 utvikler vi også undervisningsressurser på denne nettsiden, som dere kan bruke når dere er tilbake på skolen. Ta kontakt, så avtaler vi nærmere og tilpasser opplegget til deres behov.
Kontaktperson
Knut Olav Fossestøl
knutolav.fossestol@naturvernforbundet.no
40 48 68 65
Relevante kompetansemål
gjøre rede for hvordan klimaendringer påvirker evolusjon, utbredelse av arter og biologisk mangfold

Trykk på et kapittel til venstre